OLIWY OLEJE ROŚLINNE

LogoOliwa znana i ceniona od wieków, wytwarzana (wytłaczana) jest z miąższu oliwki uprawnej, w jej skład wchodzą kwasy tłuszczowe Oliwa Olejejednonienasycone mające dobroczynne oddziaływanie na nasz organizm, współcześnie na rynku występuje w szerokiej palecie rodzajów.

Olej uzyskiwany jest z nasion roślin oleistych, mamy więc olej; kukurydziany, słonecznikowy, rzepakowy, a także olej uzyskiwany z pestek winogron, w ich skład wchodzą wielonienasycone kwasy tłuszczowe mające dobroczynne oddziaływanie na nasz organizm.

Różnica między oliwą a olejem jest taka, że podczas wysokich temperatur występujących podczas smażenia czy pieczenia, oliwa ulega w niewielkim tylko stopniu procesowi utleniania, procesowi który jest szkodliwy dla naszego zdrowia, natomiast olej znacznie łatwiej ulega temu procesowi, stąd zaleca się stosowanie oleju do potraw na surowo, a oliwy do smażenia.

Mogłoby się wydawać, że oliwa z oliwek jest lepszym rozwiązaniem dla naszego zdrowia, nie można jednak pominąć znaczenia olejów roślinnych. Oleje roślinne same w sobie nie są szkodliwe, jeżeli nie są stosowane wielokrotnie, należy przyjąć zasadę, że olej używany do smażenia wykorzystujemy tylko jednorazowo, wielokrotnie odgrzewany jest szkodliwy. Co za tym wybrać do gotowania, pieczenia i smażenia, a co do potraw na zimno.

Oliwy i oleje roślinne polecane przez Kulinarka.

Oliwa extra vergin – naturalna oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia, wytwarzana w pierwszej dobie po zbiorze oliwek, ma największą jakość, ale jest i najdroższa, posiada zielonkawą barwę i owocowy zapach, idealna do gotowania, pieczenia i smażenia, doskonała do potraw na zimno jako dodatek np. do sałatek i surówek, wyśmienita do zimnych sosów, zwłaszcza winegret.

Oliwa vergin – naturalna oliwa z oliwek z drugiego i trzeciego tłoczenia, idealna do smażenia.

Olej kukurydziany – naturalny olej roślinny, o ciemnej pomarańczowej barwie i przyjemnym migdałowym smaku, idealny do potraw na zimno jako dodatek np. do sałatek i surówek.

Olej słonecznikowy – naturalny olej roślinny, o jasnożółtej barwie i słabo wyczuwalnym smaku, idealny do gotowania i pieczenia, doskonały do ciepłych sosów i potraw na zimno jako dodatek np. do sałatek i surówek.

Olej rzepakowy – naturalny olej roślinny, o słomkowej barwie, bez zapachu i o delikatnym smaku, idealny do smażenia, doskonały do potraw na ciepło i zimno np. sosów sałatkowych, sałatek i surówek.

Olej z pestek winogron – naturalny olej roślinny, o jasnej słomkowej barwie i delikatnym lekko owocowym smaku, idealny do potraw na zimno jako dodatek np. do sałatek i surówek, doskonały do gotowania, pieczenia i smażenia, jego zaletą jest nieporównywalna z żadnym innym olejem, właściwość zachowywania naturalnego smaku składników użytych do przygotowania potrawy, zachowają one swój aromat, smak i zapach, a przygotowana potrawa nie ma tłustego posmaku.

Kupując oliwę i olej należy zawsze wybierać te tłoczone na zimno, są najlepsze i najzdrowsze, oliwa “ekstra vergin z pierwszego tłoczenia” winna być pakowana w ciemne butelki chroniące ją przed utlenianiem pod wpływem słońca (może być lekko mętna z osadem).

Oliwy i oleje należy przechowywać w temperaturze pokojowej, w ciemnych butelkach, z dala od światła (najlepiej w zamkniętej kuchennej szafce), przechowywane w lodówce, tracą aromat i się ścinają, przechowywane w jasnym miejscu, zmieniają zapach i tracą kolor.

 

Info Kulinarka

Kulinarek poleca; Właściwości lecznicze oliwy i oleju ; Oliwy smakowe